‘Van Hoe naar Zo’, het nieuwe verhaal van de energietransitie

Energieregio Noord-Holland lanceert vandaag de campagne ‘Van Hoe naar Zo’. Dit maakt duidelijk dat de energietransitie naast uitdagingen ook kansen biedt waar we van kunnen profiteren. We willen burgers, organisaties en verenigingen inspireren om mee te doen.

Eén van de beelden van de campagne 'Van Hoe naar Zo!'

De energietransitie is in volle gang. En dat betekent nieuwe tijden voor ons allemaal. Wat er moet gebeuren is duidelijk: ontzettend veel schone energie erbij om zo klimaatverandering tegen te gaan. Maar hoe? Dat is de vraag. En die bestaat uit wel duizend vragen. Over zonneweides en windmolens bijvoorbeeld. Kan je als inwoner meebeslissen waar die komen? Of het verduurzamen van al onze huizen. Hoe gaan we dat betalen?

Nieuwe tijden, nieuwe kansen
Niemand heeft alle antwoorden. Wat we wel zeker weten; nieuwe tijden zorgen altijd voor nieuwe kansen. Want die windmolens zijn dan hoog. Ze kunnen wel je energierekening verlagen. Een leefbare planeet klinkt misschien heel groot en ver weg, maar zorgt ook voor schone lucht in je wijk. Goed voor je gezondheid. En klopt, die energietransitie wordt keihard werken. Dat betekent ook nieuwe banen. En de opleidingen voor die banen.

Overal zijn er kansen en laten mensen zien dat het kan. Buurtbewoners die vertellen wat er in jouw buurt en huis mogelijk is. Gemeenten die laten zien hoe je kan meepraten en meedoen. Ondernemers die hun ervaringen delen. Naast heel veel ‘Hoe?’ is er dus ook heel veel ‘Zo’. Niet één makkelijke oplossing voor alles, wel heel veel antwoorden. Zo denk je mee. Doe je mee. En profiteer je mee. Want die nieuwe kansen zijn er voor iedereen.

Het nieuwe verhaal
Dit is het nieuwe verhaal van de energietransitie. En dat verhaal delen we met onze campagne ‘Van Hoe naar Zo’ vanaf 23 mei in Noord-Holland. We willen inwoners, organisaties en verenigingen inspireren mee te doen. Help je ons mee?

In de campagnevideo van 90 seconden leggen bewoners en bedrijven uit wat de uitdagingen en kansen zijn in de energietransitie.

Over deze campagne
De campagne ‘Van Hoe naar Zo’ is een initiatief van de Noord-Hollandse Energieregio. Het is tot stand gekomen in samenwerking met creatief platform What Design Can Do en onderzoeksbureau Kennisland. Het doel van de campagne is om inwoners, bedrijven en verenigingen te enthousiasmeren voor de energietransitie en de mogelijkheden van wind- en zonne-energie. Zonder daarbij voorbij te gaan aan bestaande twijfels en zorgen.

Pilotpartners
De campagne wordt mede gedragen door een groep ‘pilotpartners’. Deze zijn de gemeenten Stede Broec, Enkhuizen, Drechterland, Koggenland, Dijk en Waard, Provincie Noord-Holland, de koepel van energiecoöperaties Energie Samen en netbeheerder Liander. Gemeente Uitgeest is zich ook aan het klaarmaken om mee te doen. De campagne kreeg inhoud door allerlei mensen die oplossingen zoeken én vinden om de energietransitie vaart te geven, zoals Elvis Ruth Penuel in Amsterdam Zuid-Oost en Rosalien van Dolder uit Koggenland.

Waarom een nieuw verhaal voor de energietransitie?
De klimaatcrisis en de urgentie om op korte termijn volledig over te stappen op duurzame energiebronnen stelt Nederland voor een enorme opgave. In de samenleving is er enthousiasme, maar ook weerstand. Een belangrijke stap die ervoor kan zorgen dat mensen positiever aankijken tegen de energietransitie, is dat we als overheden, maatschappelijke organisaties en inwoners een nieuw verhaal met elkaar delen.

Een verhaal dat niet alleen de onvermijdelijkheid van de energietransitie benadrukt, maar ook laat zien waar de kansen liggen. De campagne is het resultaat van uitgebreid onderzoek dat onder meer bestond uit: interviews met vooraanstaande experts, co-creatie workshops met inwoners, gemeenten, energiecoöperaties, wetenschappers, creatieve makers en de pilotpartners.

White label campagne
De campagne is mogelijk gemaakt door de Noord-Hollandse Energieregio, maar heeft niet één centrale afzender. Iedereen die de verhalen deelt of erop varieert is afzender, of je nu bij de gemeente werkt of er simpelweg woont, of je nu een klein bedrijf hebt of een grote. Dit noemen we een white label-campagne. Daarom zijn alle campagnematerialen voor iedereen beschikbaar in de vorm van een communicatie-toolkit.

Help ons het nieuwe verhaal te verspreiden!
Vanaf vandaag is de communicatiekit voor iedereen te downloaden vanaf de website van de campagne. Hierin kun je alle content van de campagne vinden, inclusief een handleiding hoe je de content kunt delen via je eigen kanalen.  

Volg ons via LinkedIn
Volg ons op de LinkedIn-groepen voor Energieregio Noord-Holland Noord en/ of Energieregio Noord-Holland Zuid. We verzoeken je om onze berichten te liken en te delen.

Samen versnellen we de energietransitie!

Naar bovenNaar boven