Terugblik netwerkbijeenkomst energiehubs – 21 mei 2026

Op donderdag 21 mei kwamen professionals, overheden, netbeheerders, ondernemers en initiatiefnemers samen in Huis van Hilde in Castricum voor de netwerkbijeenkomst over energiehubs. Deze editie stond volledig in het teken van samenwerking, innovatie en slimme oplossingen om het elektriciteitsnet efficiënter te benutten. De bijeenkomst bood deelnemers volop gelegenheid om inzichten uit te wisselen en van elkaar te leren.

Stimuleringsprogramma Energiehubs

Tijdens het plenaire programma gaf Stijn de Boer (Provincie Noord-Holland) een update over het Stimuleringsprogramma Energiehubs. Sinds 2025 ondersteunt de provincie initiatieven die bijdragen aan het versnellen van energiehubs door middel van lokale ondersteuning, kennisdeling en het wegnemen van knelpunten.

Stijn lichtte toe welke nieuwe initiatieven zijn geselecteerd. Vergeleken met de eerste selectieronde zien we dat de kwaliteit van de voorstellen is verbeterd. Stijn vertelde verder over de vernieuwde aanpak van het programma. Daarbij werd duidelijk dat de behoefte aan samenwerking en slimme oplossingen alleen maar groter wordt nu netcongestie steeds vaker een rem zet op verduurzaming en economische ontwikkeling.

Ron de Graaf (programmamanager) ging in op waar het programma dit jaar vooral op inzet (“zes groene draden”). Hij stond in het bijzonder stil bij de bijdrage die energiehubs met flexvermogen kunnen leveren aan het verminderen van netcongestie in gebieden.

Lessen uit de ontwikkeling van GTO’s

Marco Bosch van Liander nam de deelnemers vervolgens mee in de ontwikkeling van de zogenoemde ‘voorloop GTO’s’. Via een GTO-Roadmap liet Marco zien hoe Liander in speelt op de behoefte aan grotere variatie bij GTO’s. Marco deelde verder de eerste geleerde lessen en ging in op de uitdagingen én kansen die komen kijken bij het gezamenlijk organiseren van flexibel energiegebruik.

Praktijkvoorbeelden uit Noord-Holland

In de deelsessies stonden verschillende praktijkvoorbeelden centraal.

  • Energiecoöperatie Nieuw-Vennep Zuid

    Ronald Prins vertelde over de grote opgave waar Energiecoöperatie Nieuw-Vennep Zuid voor staat. Door netcongestie is de beschikbare netcapaciteit beperkt, terwijl in de komende jaren circa 1600 vrachtwagens moeten worden geëlektrificeerd.

    Om deze uitdaging aan te pakken werkt de energiecoöperatie samen met onder andere de gemeente, provincie, Liander, het windpark, LaadWerk en ROM InWest aan een flexibel laadplein dat stapsgewijs kan meegroeien met de toenemende vraag naar laadpunten.

  • Energie Coöperatie Amsterdamse Haven (ECAH)

    Gem Beemsterboer en Meis de Jongh namen deelnemers mee in de aanpak van Energie Coöperatie Amsterdamse Haven (ECAH). In het Amsterdamse havengebied werken bedrijven samen met Liander en Port of Amsterdam aan oplossingen voor netcongestie en een slimmer lokaal energiesysteem.

    Tijdens de sessie werd toegelicht hoe binnen deze samenwerking nieuwe contractvormen en software-oplossingen zijn ontwikkeld, waaronder het open source Energy Hub Platform. Ook werd vooruitgeblikt op de ontwikkeling van een collectief energy management systeem (EMS), waarmee bedrijven eenvoudiger stroom en netcapaciteit kunnen delen.

  • Energiehub Hoogtij

    Ook Energiehub Hoogtij deelde haar ervaringen. Deze energiehub op bedrijventerrein Hoogtij rondde het afgelopen jaar succesvol de verkennende fase af binnen het stimuleringsprogramma van de provincie Noord-Holland en gaat nu verder met de plan- en ontwerpfase.

    Tijdens de sessie werd stilgestaan bij de aanpak, de uitdagingen onderweg en de lessen die zijn geleerd. Daarnaast werd vooruitgekeken naar de volgende stappen in de ontwikkeling van de energiehub. De energiehub werkt toe naar een GTO. Bij de verdere inrichting werkt zij samen met de Zaanse energiehub DOEN-2, een van de energiehubs in het Simuleringsprogramma Energiehubs.

Samen werken aan slimme energieoplossingen

De netwerkbijeenkomst liet opnieuw zien hoe belangrijk samenwerking is bij het realiseren van energiehubs en slimme energieoplossingen. Door kennis en praktijkervaringen te delen ontstaan nieuwe inzichten en concrete stappen richting een toekomstbestendig energiesysteem.

Wij kijken terug op een inspirerende middag en bedanken alle sprekers en deelnemers voor hun bijdrage.

Meer weten of meedoen? Neem contact op met de programmamanager Energiehubs Noord-Holland Ron de Graaf.