Terugblik webinar: De impact van netcongestie – wat betekent dit voor jouw gemeente?

Op donderdag 11 juni organiseerde de Energieregio Noord-Holland een webinar voor directeuren en managers van gemeenten over de gevolgen van netcongestie. De centrale boodschap: het volle elektriciteitsnet raakt inmiddels vrijwel alle gemeentelijke opgaven, van woningbouw en economische ontwikkeling tot mobiliteit en verduurzaming. Daarbij werd benadrukt dat netcongestie niet alleen een technisch vraagstuk is, maar steeds vaker bestuurlijke keuzes vraagt.

In het webinar kwam de actuele situatie op het stroomnet aan bod en de gevolgen van het nieuwe ACM-prioriteringskader, dat op 1 juli 2026 ingaat. Hierdoor komen nieuwe aanvragen, ook voor woningbouw, voor elektriciteitsaansluitingen op één wachtlijst. Voor gemeenten wordt het daardoor steeds belangrijker om inzicht te hebben in toekomstige ontwikkelingen en bewust te prioriteren.

Daarnaast werd vooruitgekeken naar de ontwikkeling van een toekomstbestendig en integraal energiesysteem. De komende jaren gaan gemeenten, provincie, waterschappen en netbeheerders gezamenlijk werken volgens een landelijk uniforme aanpak. Het doel is dat vraag en aanbod van energie in de regio beter op elkaar worden afgestemd. Dit vraagt om een integrale aanpak waarbij energie nadrukkelijker als sturend principe wordt meegenomen in keuzes over wonen, werken, mobiliteit en ruimtegebruik. Dit vraagt ook om (nog) meer integrale samenwerking binnen elk organisatie.

De conclusie van het webinar was helder: gemeenten spelen een sleutelrol in zowel de uitbreiding van de energie-infrastructuur als in het maken van keuzes binnen een systeem waarin energie steeds schaarser wordt. Juist daarom zijn samenwerking, vroegtijdige afstemming en een integrale blik op de toekomst belangrijker dan ooit.

Bekijk het volledige webinar hierboven terug.