Jaarlijke update RES-kaart vanaf 2025 - NHN
De uitgangspunten daarbij zijn:
Bottom-up aanpak, gemeenten zijn verantwoordelijk voor toevoegen/wijzigingen zoekgebieden op hun grondgebied. Dit kan bijv. naar aanleiding van een initiatief uit de samenleving, of een politieke of bestuurlijke wens. Het college informeert de gemeenteraad en draagt de wijzigingen aan. De gemeenteraad neemt uiteindelijk het besluit. Vervolgens nemen de provincie (PS) en (indien van toepassing) de waterschappen (AB) een gebundeld besluit over alle wijzigingen in de RES-regio.
Er is regionale afstemming voorafgaand aan het besluit tot wijziging
Om tot een goed besluit te komen, wordt voorafgaand aan het raadsbesluit de impact van de wijziging lokaal en regionaal in beeld gebracht. Denk daarbij aan bijvoorbeeld aandachtspunten voor ruimtelijke inpassing, gezondheid, milieueffecten, maatschappelijk draagvlak, netaansluiting en cijfermatige doorrekening in relatie tot de regionale doelstelling.
Participatie met- en informeren van de omgeving voorafgaand aan de wijziging / het toevoegen van een zoekgebied is de verantwoordelijkheid van de gemeente (i.s.m. initiatiefnemer, indien van toepassing).
Het gaat alleen over wijzigingen op de kaart. De ambitie voor 2030 en de uitgangspunten van de RES blijven gehandhaafd. Wijzigingen dragen positief bij aan de RES-doelstelling van de RES-regio.
Alleen besluiten bij wijzigingen:
Alleen gemeenten met wijzigingen nemen een raadsbesluit. Gemeenten zonder wijzigingen nemen geen besluit.
Het waterschap (AB) neemt alleen een besluit bij wijzigingen die gevolgen (kunnen) hebben voor de assets van het waterschap. Zijn deze wijzigingen er niet, dan neemt het waterschap geen besluit.
De provincie (PS) neemt 1x per jaar een gebundeld besluit over alle wijzigingen in de RES-regio.
Één tijdslot per jaar voor aanleveren van wijzigingen:
Dit draagt bij aan transparantie en overzicht, eenduidigheid in doorrekening en efficiënte besluitvorming.
De timing van het tijdslot sluit aan op de planning voor het aanpassen van de ‘werkingsgebieden wind’ in de Provinciale Omgevingsverordening (POV), om te zorgen voor een zo kort mogelijke doorlooptijd voor wijzigen/toevoegen van wind-zoekgebieden.
Nieuwe/gewijzigde zoekgebieden wind moeten in een plan-MER zijn beoordeeld, voordat deze kunnen worden geborgd in de werkingsgebieden wind in de POV. De provincie is trekker van de plan-MER.
Het Programmabureau RES biedt ondersteuning, in de vorm van inhoudelijke expertise, cijfermatige doorrekening op RES-regio niveau, verwerking op de kaarten in de RES-viewer en conceptstukken voor besluitvorming.
Hieronder zijn de stappen en de planning weergegeven, die elk jaar doorlopen worden.