Je bedrijf uitbreiden binnen het huidige gecontracteerde vermogen. Voor de bakker!

Plant manager Christian Gankema van Dutch Bakery
Dutch Bakery in Alkmaar wilde uitbreiden, maar liep tegen de grenzen van het stroomnet aan. Daardoor liet plant manager Christiaan Gankema zich niet uit het veld slaan. Hij ging met zijn medewerkers op zoek naar manieren om energiezuiniger te opereren, zodat binnen de bestaande aansluiting het vrijkomende vermogen aangewend kon worden voor de gewenste capaciteitsvergroting. “Mijn motto is: kan niet bestaat niet. Ik stel altijd de vraag: wat kan er wel?”

Dutch Bakery, ontstaan in 1936, ontwikkelt en produceert een breed assortiment van brood- en snackproducten om thuis af te bakken. In de productie spelen koel-, vries- en verwarmingsprocessen een belangrijke rol. Christiaan Gankema wist hoeveel energie dat over de hele linie kostte, maar eerlijk gezegd kon hij het niet aangeven per onderdeel.

‘Zo hebben we het altijd gedaan’

“We hebben geïnvesteerd in apparatuur om het verbruik per machine en productielijn te meten. Met behulp van een infraroodcamera hebben we geanalyseerd waar warmte verloren gaat en kou binnendringt. Kun je dat verhelpen met betere isolatie? Eigenlijk is dat de gemakkelijkste manier om energie te besparen. Zo hebben we de hele energiesituatie in kaart gebracht.”

De vestiging van Dutch Bakery in Alkmaar.

Christiaan benaderde Annabel van Zante, de Fikser van de Taskforce Energie-infrastructuur Noord-Holland, om mee te denken: “Als bedrijven op zoek willen naar slimme achter-de-meter oplossingen om iets aan de netcongestie te doen, is mijn eerste advies: zorg voor inzicht in wat je verbruikt en opwekt, bijvoorbeeld met behulp van een energiemanagementsysteem. Dan ga je vanzelf besparingsmogelijkheden ontdekken.” Dat gebeurde ook bij Dutch Bakery. Waarom moet je bijvoorbeeld per se op -24 graden Celsius koelen, kan dat niet op -20 graden? Gankema: “Dan krijg je vaak te horen: ‘zo hebben we het altijd gedaan.’ Maar daar neem ik geen genoegen mee. Ik ga het uitzoeken, ook met de leverancier.’’

Fikser Annabel van Zante: "Zorg eerst voor inzicht in wat je verbruikt en opwekt".

Missie geslaagd

Bij leveranciers staan de ontwikkelingen ook niet stil. Zij ontwikkelen steeds efficiëntere machines. Sterker nog, het bleek dat een vergelijkbare nieuwe koelvriesinstallatie 19% zuiniger was als het exemplaar dat Dutch Bakery had staan. Maar hij was ook drie keer zo duur! Christiaan: “Dat was best een afweging. Maar als je wilt groeien, moet je toch investeren. Dan kun je het maar beter in één keer goed doen. We hebben een nieuwe koelvriesinstallatie gekocht en de bestaande installatie kleiner gemaakt. Zo kunnen we groeien binnen het huidige energiecontract. En deze investering verdient zich op termijn terug.’’

Bij het koelproces komt veel warmte vrij. ‘Kon het bedrijf daar niet iets mee?’ was ook een vraag in het hele traject. Deze restwarmte verwarmt nu water in een aangepaste oude melktank van 7600 liter. Dit warme water, rond 60 graden Celsius, gaat terug naar de stoomketel en wordt ook voor de schoonmaak van de bakkerij gebruikt. Christiaan: “Daarnaast zijn we opgeschaald van een 2- naar 3-ploegendienst. Dan heb je minder opstart- en stopzettingverlies van de machines. En je benut de productiecapaciteit beter. Het resultaat is dat we meer output hebben met absoluut minder stroomverbruik. Missie meer dan geslaagd. Uiteindelijk is het belangrijk dat je zelf én je medewerkers gemotiveerd zijn om je hierin te verdiepen en dat je de ruimte ervoor krijgt. Want het kost tijd en energie. Maar het levert vele malen meer op.’’

“Het resultaat is dat we meer output hebben met absoluut minder stroomverbruik”

Probleemgebied

Christiaan Gankema heeft de smaak te pakken. Hij is ook gevraagd om de andere vestigingen van Dutch Bakery energetisch tegen het licht te houden. En hij is begonnen om contacten te leggen met zijn ondernemende buren om de congestieproblematiek aan te kaarten. Wat is hun verbruik en waar lopen zij tegenaan? Kunnen we in de toekomst energie gaan uitwisselen? Het Alkmaarse bedrijventerrein waar Dutch Bakery gevestigd is, is door Liander bestempeld als probleemgebied. “We hebben als Dutch Bakery veel aan Annabel als Fikser. Zij koppelt partijen aan elkaar en zorgt ervoor dat kennis wordt gedeeld. Daardoor kunnen we sneller de goede stappen zetten.’’