Hoe gemeente Gooise Meren inwoners betrekt bij de plaatsing van 250 elektriciteitshuisjes

Een grote klus voor de energietransitie
De vraag naar elektriciteit groeit. Steeds meer mensen gebruiken warmtepompen, laden elektrische auto’s op en wekken zelf elektriciteit op met zonnepanelen. Daardoor heeft het elektriciteitsnet meer capaciteit nodig. Gooise Meren werkt hierin samen met Liander. Hierbij is Liander de netbeheerder. De gemeente is verantwoordelijk voor de openbare ruimte en heeft een coördinerende en informerende rol bij het vinden van geschikte plekken voor elektriciteitshuisjes.
Van verrassing naar overleg
In 2024 ging het mis aan de Van Limburg Stirumlaan in Naarden. Daar werd een elektriciteitshuisje geplaatst zonder dat de inwoners vooraf geïnformeerd waren. “Met dit huisje maakten we inderdaad de fout om inwoners niet vooraf te informeren”, blikt wethouder Marshall terug. “Inwoners waren het niet eens met de plek en na gesprekken met de gemeente en Liander is er voor een andere plek gekozen. We hebben het huisje een tiental meters verplaatst naar een minder storende plek. Nu staat het tot ieders tevredenheid mooi tussen de bosschages.”

Nieuwe aanpak
Na deze ervaring veranderde de gemeente haar werkwijze. Liander doet nu eerst een aanvraag voor het vinden van een plek voor een elektriciteitshuisje. Liander doet dat met een ‘zoekcirkel’: een gebied waarin ze een elektriciteitshuisje willen plaatsen. Inwoners binnen die cirkel krijgen een brief. Daarna kiezen de gemeente en Liander op basis van alle technische eisen en voorwaarden de meest geschikte plek en maken die bekend op overheid.nl. Inwoners krijgen 4 weken de tijd om te reageren op de plek van het elektriciteitshuisje. Na alle reacties wordt de definitieve plek voor het elektriciteitshuisje bekend gemaakt op overheid.nl.

Slim kiezen van plekken
“De plek van zo’n huisje heeft invloed op de leefomgeving van inwoners”, zegt Jaro Rijsewijk, coördinator Kabels en Leidingen gemeente Gooise Meren. “We houden daarom niet alleen rekening met alle technische eisen en voorwaarden, maar we kijken ook juist naar plekken waar mensen er zo min mogelijk last van hebben.” De gemeente stemt de plek van het elektriciteitshuisje af met veel afdelingen, waaronder Verkeer, Groen en Erfgoed. De gemeente probeert de elektriciteitshuisjes zo goed mogelijk in te passen in het straatbeeld en tussen het groen.

Resultaten van de nieuwe werkwijze
De nieuwe aanpak werkt! Op drie van de eerste tien plekken kwamen inwoners met een beter idee. De gemeente nam die suggesties over en laat hiermee zien dat techniek en samenwerking goed samengaan. Vroeger ontstond onvrede door slechte communicatie. Nu doet de gemeente dat anders. “We praten vooraf met inwoners,” zegt wethouder Marshall. “En met succes! Inwoners voelen zich gehoord, en de energietransitie krijgt steun. Zo hoort het.” Zo laat Gooise Meren zien dat een reactie geven zin heeft. Toch kan de gemeente niet altijd iedereen blij maken. “Maar we kunnen mensen wel op tijd en eerlijk informeren,” zegt wethouder Marshall. “Nu voeren we het gesprek vooraf, in plaats van achteraf.”
Meer lezen over hoe ze het in Gooise Meren doen? Ga naar gooisemeren.nl/elektriciteitshuisje.